درمان خار پاشنه پا

بیماری خار پاشنه پا یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

در بیماری خار پاشنه پا، این پاشنه ی شماست که دچار مشکل و آسیب می شود. این بیماری التهابی زیر پاشنه در نزدیکی اتصال رباط پلانتار فاسیا (رباط بلند و نازکی زیر پوست کف پا) که از پاشنه تا قسمت جلویی پا امتداد دارد، است. بر طبق عقیده رایج امروزی، درد پاشنه ناشی از آسیب دیدن فیبرهای کلاژن فاسیا است.

اغلب اوقات خار استخوانی در پاشنه پا به رشد می کند. شما می توانید این زائده یا خار استخوانی را در تصویر اشعه ایکس مشاهده کنید. این خار استخوانی اساسا باعث درد پاشنه نمی شود. تقریبا 30 درصد از افراد به این مشکل مبتلا هستند، در حالی که تنها تعداد محدودی از افراد در این رابطه شکایت دارند. حتی گاهی اوقات افراد دچار درد پاشنه می شوند، بدون اینکه خار استخوانی داشته باشند. مشکل واقعی که باعث درد می شود التهاب است.  به طور خلاصه، اغلب افراد که درد پاشنه دارند از خار پاشنه پا رنج می برند.

تشخیص

دکتر فیزیوتراپی یا پزشک ورزشی خار پاشنه و التهاب پلانتار فاسیا را بر مبنای علائم خار پاشنه ، سابقه پزشکی و معاینه بالینی تشخیص می‌دهد. پزشک پس از تأیید تشخیص خار پاشنه  یا التهاب پلانتار فاسیا چگونگی و زمان قرار گرفتن در معرض عوامل خطر دچار شدنو علت خار پاشنه  را بررسی می‌کند و سپس بهترین روش درمانی را تجویز می کند. وجود زائده استخوانی درون پلانتار فاسیا یا محل اتصال آن به استخوان پاشنه، موسوم به خار پاشنه یا کالکانئوس، در تصاویر پرتونگاری مشخص می‌شود. انجام اسکن‌های اولتراسوند (سونوگرافی) و ام. آر. آی. برای تعیین زائده استخوانی، التهاب و پارگی‌های پلانتار فاسیا مفید است. احتمال دارد در آزمایش‌های آسیب‌شناختی ابتلا به اسپوندیلوآرتروپاتی مشخص شود که علائمی مشابه علائم التهاب پلانتار فاسیا دارد.

درمان

خار پاشنه معمولاً با درمان‌ محافظه‌کارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. درمانهای موثری برای این بیماری موجود می باشد که بهترین آنها استفاده از شاک ویو تراپی می باشد. شاک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد. اگر درمانهای‌ محافظه‌کارانه‌ موفقیت‌آمیز نبود، خار پاشنه‌ پا را غالباً می‌توان‌ با جراحی‌ معالجه‌ کرد. درمان خار پاشنه پا به دو صورت عمل جراحی و بدون عمل جراحی است، درمان خار پاشنه پا به صورت بدون جراحی است و کمتر از یک درصد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند. اکثر بیماران با تجویز داروهای ضد التهاب، قرص پروفن و سیکلوفناک بر اساس شرایط معده و سیستم گوارش و کبدشان و در برخی مواقع با تجویز کورتون در ناحیه خار پاشنه پا بهبود می‌یابند. در واقع کاهش التهاب در رباط پلانتار بخش مهمی از درمان است.

درد ناحیه کف پا از علایم شایع ظهور خار پاشنه است اما گاهی اوقات علت خار پاشنه پا بدون هیچ گونه علامتی خود را نشان می دهد.  درد ناحیه کف پا از علایم شایع ظهور خار پاشنه پا است اما گاهی اوقات خار پاشنه پا بدون هیچ گونه علامتی خود را نشان می دهد.

خار پاشنه پا در واقع یک زایده استخوانی است که در ناحیه استخوانی پاشنه پا به وجود می آید. استفاده از کفش های نامناسب موجب بروز ۳۰ نوع بیماری می شود که خار پاشنه پا یکی از بیماری های شایع استفاده از کفش نامناسب است در کنار این موضوع زیاد ایستادن افراد نیز از علل عمده بروز خار پاشنه پا است.

برای مشاهده فیلم آموزشی درمان خار پاشنه پا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درمان خار پاشنه پا

تماس